UW BROWSER IS VEROUDERD!

UPGRADE UW BROWSER NAAR EEN SNELLER, GEAVANCEERDER EN VEILIGER ALTERNATIEF.UPGRADE MIJN BROWSER

×

What’s up 2016 – Zoekmachine optimalisatie

Een nieuw jaar en een mooi moment om vooruit te kijken. In de serie What’s up 2016 kijken we vooruit naar de te verwachten ontwikkelingen voor het komende jaar. Deze serie is een drieluik en bestaat uit de delen Design, SEO en Techniek. De belangrijkste drie-eenheid op webgebied van dit moment.

SEO

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd en in combinatie marketing SEM of SEA, is een hot item. Ondertussen is zoekmachinemarketing, zoals we SEM in het Nederlands noemen,  een van de belangrijkste advertentiemediums aan het worden voor een groot deel van de markt. Ook het MKB kan hier niet meer omheen. Zoekmachine-optimalisatie in combinatie met zoekmachinemarketing is een uitgebalanceerd samenspel tussen tekst, techniek en vormgeving. Door steeds verdere optimalisatie en ook de groei van het web is het belangrijk hier op in te spelen. Dit zijn de trends voor het komende jaar.

Organische resultaten

In het verleden gebeurde het nog wel eens dat mensen hun website volzetten met ‘witte tekst’. Deze tekst zat vol met steekwoorden. Dat werkt al een tijdje niet meer, maar ook dit jaar wordt dit soort “optimalisatie” verder uitgebannen. Google, de belangrijkste zoekmachine in Nederland, zal veel meer op organisch resultaat gaan letten en het wordt daarmee des te belangrijker een goedlopende en voor het web geoptimaliseerde tekst te schrijven. Niet meer keyword spammen dus.

[no more spam plaatje]

Samenspel

Doordat de zoekresultaten meer op kwaliteit en relevantie van de tekst gesorteerd zullen worden, is het ook belangrijk de teksten daarop aan te passen. Dat betekent in sommige vakgebieden dat alleen experts nog teksten kunnen schrijven en het marketingverhaal naar de achtergrond moet. De teksten moeten “eerlijker” en van hogere kwaliteit zijn. Daarnaast is een samenspel van tekst en beeld steeds belangrijker. Video speelt een steeds grotere rol zeker bij de verkoop van producten. De content is daarmee steeds moeilijker door één organisatie te maken en samenspel tussen opdrachtgever, webbureau als coördinator en externe partijen wordt de komende tijd een echte uitdaging.

[webdesign bureau als spin in het web]

Kijk verder dan Google

Steeds weer vergeten mensen dat er naast Google ook nog andere zoekmachines bestaan, zoals Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Ondertussen neemt hun marktaandeel verder toe en hoe zit het bijvoorbeeld met de vindbaarheid op Facebook? Nu Google niet meer op elk device de standaard zoekmachine is zien we het gebruik van de overige zoekmachines stijgen. Het is nog marginaal, maar het is een trend die de komende jaren door zal zetten. Dat betekent alle hens aan denk, want Bing heeft andere eisen dan Google aan een website en ook andere prioriteiten.

Ook daar moet op gelet worden

[logo’s zoekmachines evt met percentages]

Een website is nooit af

Onze wereld lijkt elk jaar sneller te gaan en de ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Was het in het verleden nog goed genoeg om eens per half jaar te kijken naar optimalisatie, de verschuivingen bevinden zich op dit moment in een tweemaandelijkse cyclus. Dat betekent een website die in januari optimaal is, in maart al weer een verbeterslag nodig heeft. SEO is dus echt een doorlopend proces geworden en het is dan ook handig hierover een langlopende afspraak te maken.

[link naar onze SEO optimalisatie-advies]

Rich media

Nu websites steeds beter worden, komt er ook meer noodzaak om te onderscheiden. Dit kan op een groot aantal manieren, maar met goede content in woord en beeld zijn de meeste mensen al een heel eind op de goede weg. Om er nog beter voor te zorgen dat de zoekmachines de websites kunnen indexeren, worden tags in de content steeds belangrijker. Zo kunnen de zoekmachines ontdekken wat de waardering voor een product is, wat de aanvangstijd is voor een voorstelling of de prijs. Deze extra toevoegingen krijgen in bijna alle zoekmachines extra aandacht en zorgen daarmee voor een verbeterde positie.

Google Places

Ooit was er de vermelding in de telefoongids. Dat was de basis. Je kon alleen je naam laten vermelden of een advertentie inkopen. Nu de papieren gids steeds vaker linea recta doorgaat naar de kattenbak, is Google Places wat de telefoongids ooit was. Google is er heel kien op dat bedrijven de basisvermelding zelf invullen. Het is ook een mogelijkheid om jezelf online te presenteren.

[Google places screenshot] > Link naar Google Places

Snelheid en optimalisatie

Een optimaal functionerende website is een definitie die steeds wijzigt. Er zijn diverse tools om de optimalisatiescore van een website te meten en deze veranderen ook steeds de parameters. Feit is wel dat alle zoekmachines optimalisatie meetellen in het resultaat. Soms alleen met een vermelding zoals ‘Op mobiel beschikbaar’, maar andere keren wordt ook de laadtijd van de website meegenomen in de relevantie van het resultaat.

Zoekmachine-optimalisatie is een samenspel tussen tekst, techniek en vormgeving. Daarmee vormt het een constant proces vanaf de oplevering van een website. Zie daarom SEO niet als een kostenpost maar als een besparing; een goed ingerichte en regelmatig onderhouden website is goedkoper in marketing en vereist minder marketing. Zo is het heel snel terug verdiend.

TenSheep SEO pakketten

Fijne feestdagen

TenSheep wenst u een fijne feestdagen en een productief 2017.

Tussen Kerst en Oud&Nieuw zijn wij ‘gesloten’.
Vanaf maandag 2 januari staan wij weer voor u klaar.

Maar voor noodgevallen zijn wij natuurlijk wel altijd bereikbaar op 0172-720100!

What’s up 2017 – Techniek

De techniek is de basis voor elke goede website. Natuurlijk is het mogelijk om voor een paar honderd euro iets in elkaar te zetten, maar een website bewijst zich en verdient zicht terug als het een goede is. Ook op het gebied van techniek zijn er een aantal trends waar we in 2015 niet omheen kunnen.
lees meer

Volg ons op social media